Perubahan Harga Emas dan Perak Semasa

Sunday, December 19, 2010

Jangan Lupa Perak (Silver)

Salam,

Kebanyakan kita sudah arif tentang kenaikan harga gold / emas yang melonjak sejak 10 tahun lalu dan bertambah ketara akhir-akhir ini. Walaupun harga emas telah meningkat sehingga USD1400/oz (31.1g) masih ramai dikalangan kita yang mengambil sikap tunggu dan lihat. Jika bercakap tentang silver / perak lebih ramai yang terlopong dan hairan lantas bertanya perak ada harga ke ? Lihat di sini :


Graf di atas menunjukkan kenaikan harga perak tahun 1995-2010. Setelah sekian lama harga silver jauh di bawah harga sebenarnyatiba-tiba mulai tahun ini harga perak telah naik dari bawah USD8/oz sehingga USD30/oz atau kadarnya lebih dari 300% dalam jangka masa 5 tahun. Kalau kita lihat harga perak di Malaysia keluaran Public Fine Gold International dari harga jualan sekitar RM2100 sekilogram pada Februari 2010 telah meningkat hingga RM3900 pada bulan Disember 2010. Hebat !

Kenapa perkara ini berlaku dan kenapa hartawan dan pelabur terkenal seperti Goeoge Soros, Bill Gates, Warren Buffet, Mike Maloney, Robert Kiyosaki dan mungkin hartawan tidak bernama di Malaysia telah menyimpan perak dalam kuantiti yang banyak? Mereka memahami bahawa perak adalah peluang pelaburan terbaik berbanding pelaburan lain termasuk emas pada masa ini. Mari kita kongsi fakta-fakta berkenaan perak di sini.

Pertama
Jika kita meniliti sejarah kita akan dapat lihat sejak berkurun lamanya nisbah harga antara emas dan perak adalah 16:1 Nisbah harga sehigga 20:1 masih dianggap normal oleh ahli sejarah dan pelabur-pelabur. Namun kini ratio tersebut adalah 66:1 Bagi pelabur ini membawa 3 makna:

1. Harga emas terlalu mahal
2. Harga perak terlalu murah
3. Kombinasi kedua-duanya

Harga perak pada awal tahun ini jauh lebih murah dari harga tahun-tahun 60an-70an. Sungguh tidak munasabah. Nasi lemak boleh dimakan inflasi, takkan perak kekal harganya selama seabad ? Kini harga perak telah mula meningkat walaupun masih murah. Harga Emas dijangka naik sehingga USD2000/oz tetapi silver dijangka naik sehingga USD100-125/oz. Wow! Hebat. 3-4 kali ganda dari harga sekarang. Kalau harga perak PG sekarang RM4000/kg nanti harga 1kg perak PG akan menjadi RM12000-RM16000. Patutlah SILVER IS FUTURE GOLD.

Kedua
Perak adalah logam talam dua guna. Ia digunakan sebagai wang dan penyimpan nilai seperti emas di samping amat berguna dalam industri. Perak adalah bahan konduktif paling baik yang pernah diketahui manusia.Ia digunakan secara meluas dalam industri fotografi, perubatan, elektik dan elektronik. Hampir semua barang Hi-tech menggunakan perak. Walaupun digunakan secara meluas tetapi lombong untuk mengeluarkan perak hampir tidak pernah kedengaran. Pengeluaran perak dunia telah mengalami defisit sejak sekian lama. Bayangkan apa yang terjadi jika permintaan industri melebihi bekalan. Jawapan senang - Harga naik!

Ketiga
Permintaan dari negara berpenduduk billions - India dan Cina terhadap perak terus meningkat sejak tahun 2004. Kerajaan Cina telah menggalakkan simpanan perak dengan terbuka kepada rakyatnya. Bayangkan jika sepertiga penduduk dunia mula membeli emas untuk simpanan dan pelaburan apa terjadi? Sekali lagi  permintaan mengatasi penawaran. Harga naik !

Jom beli perak.

No comments:

Post a Comment