Perubahan Harga Emas dan Perak Semasa

Thursday, June 9, 2011

Nak Beli Emas Dari Syarikat Mana ?

Salam

Saya sering menerima soalan dari peminat emas tetang apa beza beli emas fizikal dari syarikat dan kedai yang menjual emas fizikal X, Y, Z dan lain-lain. Baiklah, ini merupakan jawapan standard saya kepada semua.

Ada dua perkara yang perlu diketahui bila ingin membeli emas :

1. Harga emas semasa
2. Peratus spread - ini merupakan istilah yang sering digunakan untuk menunjukkan perbezaan antara harga jual (we sell) dan harga beli balik (we buy) oleh syarikat atau pengedar.

Soalan saya : Anda ingin membeli emas fizikal untuk dijadikan sebagai pelaburan jangka pendek dan sederhana (beberapa bulan atau setahun dua) atau anda ingin membeli emas fizikal dan kaut untung dalam jangka masa panjang ( beberapa tahun).

Jika pilihan anda adalah pelaburan jangka pendek dan sederhana, saya cadangkan carilah syarikat yang menawarkan peratusan spread yang terendah. Lagi kecil perbezaan antara harga we sell dan harga we buy lagi cepat keuntungan yang anda perolehi. Spread 5% lebih baik dari spread 8%. Ini adalah kerana tempoh yang diambil untuk harga we sell melepasi harga we buy lebih cepat di atasi jika spread 5% berbanding 8%. Senang cakap - ANDA UNTUNG CEPAT atau CEPAT BALIK MODAL.

Namun jika anda membeli emas sebagai pelaburan jangka panjang, faktor spread tidaklah begitu penting. Dalam hal ini lebih baik anda membeli emas dari syarikat yang menjual dengan harga paling rendah. Mottonya Buy lowest price and sell bila target keuntungan telah tercapai. Harga emas di Malaysia meningkat sekitar 23-25% setahun. Jika anda inginkan keuntungan lebih seratus peratus, simpanlah emas dalam masa 5 tahun. Jika anda menyimpan emas lebih 10 tahun, anda berpeluang menggandakan keuntungan anda lebih 250%. ANDA UNTUNG BESAR, LAMBAT TAPI SELAMAT. Tak janji tau.

Kalau masih pening nak pilih yang mana ? Nasihat saya camnilah, ada duit lebih beli aje emas mana-mana. Smile.

No comments:

Post a Comment